top of page
איגוד האוצרות והאוצרים

דבר המערכת

עודכן: לפני 6 ימים

הדסה כהן, שחר שלו, דביר שקד

עודד יונס, קרולינה להן, משי כהן, ״The Castle״ (2020). באוצרות מיטל אבירם, קומה שלישית משמאל. צילום: אלעד שריג.


הדרך שלנו לפעול בעולם היא דרך האוצרות, זו הפרסקטיבה שלנו והכלי שלנו. בחרנו לערוך את הגיליון השני של שוקת – כתב העת של איגוד האוצרות.ים לא מתוך צורך להצדיק את הפעולה האוצרותית בזמנים כאלו ובכלל, אלא מתוך רצון לראות מה ניתן לעשות באמצעותה וכיצד היא יכולה לשמש אותנו בחידוד התקוות שלנו בתקופה בה הן מעורפלות מתמיד, ובקריאה לפעולה מחשבתית המוכוונת שינוי ועשיית טוב.


הבחירה לעסוק בדמיון איננה אסקפיסטית, כי אם פוליטית ומוכוונת מעשה. היא איננה מתעלמת או בורחת מההווה (ומהעבר), אלא יוצאת מתוכו ומתבססת עליו. היא שואפת לשנות באופן אקטיבי את האפשרויות הטמונות בו, לפתח אותן ולעצב אותן. המבט לעתיד הוא הכרחי בעינינו, על מנת להבין מה ניתן וצריך לעשות בהווה. 


במקביל, אנחנו גם פותחות את שאלת העתיד המדומיין למנעד של תגובות ואופני התמודדות איתה, ומאפשרות גם מקום לבלבול ולסימני השאלה העולים באופן טבעי לאור חוסר הוודאות שמציבה המציאות הנוכחית.


כדי להרחיב את מנעד האפשרויות ונקודות המבט שלנו, אנו מתפרשות לתחומים חדשים ומדורים חדשים, ביניהם מדור "הבאר" שיוצג לראשונה, במסגרתו אצר ירדן שטרן תערוכה וירטואלית תחת הכותרת "אוטוטופיה" העוסקת באוטופיה קווירית. שטרן מדמה כיצד תאוריה קווירית יכולה לשקף פוטנציאל אוטופי, פוטנציאל שבו העבודות הרב-מדיומליות המוצגות ב״אוטוטופיה״ נוגעות בו ומוארות ממנו. כמו גם המדור "צלילה חופשית", מדור ראיונות עומק עם אוצרים.ות מקומיים.ות, שייפתח בראיון עם תמר הורביץ ליבנה, אוצרת הגלריה השיתופית בכברי, בו היא מספרת להדסה כהן על הקשיים והתקווה שבתפעול גלריה באיזור מלחמה.


במדור "הפנים לחו"ל" כתבה דאשה איליאשנקו (קקדילארט) טקסט המפנה מבט לכאן ולשם בהתבוננות על התפר בחברה הרוסית-אוקראינית בארץ בעקבות המלחמה באוקראינה, על יזמות תרבותית בזמני משבר והכוח הטמון בבניית קהילה.


את המבט לעתיד והאחריות לגביו אנחנו נוטעות גם בעבר, ומפרסמות שני מאמרים מכוננים מתולדות האמנות המקומית, העולים לראשונה לרשת: הטקסטים מהקטלוגים של התערוכה "דלות החומר כאיכות באמנות הישראלית" מאת שרה ברייטברג-סמל, ואת "מטא-סקס 94: זהות גוף ומיניות" מאת תמי כץ-פרימן.


מדור חדש נוסף מושק בגיליון זה, בשיתוף פעולה עם תוכנית התואר השני למדיניות ותיאוריה של האמנות בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים. בגיליון יפורסמו שני טקסטים מאת סטודנט וסטודנטית בתוכנית: בטקסט "דממה דקה" נמרוד סמוראי לוי קורא את התערוכה "שמיני עצרת" במוזיאון תל אביב (אוצרת: דלית מתתיהו) דרך תאוריות אוצרותיות שונות ודרך מחשבה על תערוכה המגיבה למצב בעודו מתרחש. עדן פוזנר משתפת בחוויה אישית מתוך"סדנת דמיון", שהחייתה אצלה את חוויית הפרקטיקה האוצרותית בעיצומן של שנתיים ארוכות ואפלות.


את הגליון הנוכחי בחרנו להעלות בשתי פעימות: פעימה אחת בספטמבר ופעימה שניה תעלה בנובמבר. זאת בכדי לאפשר לכותבות והכותבים לגיליון עוד מעט מרחב נשימה לדמיון, ושהות נוספת אל מול אירועי השנה הקשה שעוברת על כולנו. בנובמבר יצטרפו למאמרים המוזכרים טקסטים נוספים של אוצרות ואוצרים, כותבות וכותבים נוספים.


אנחנו רוצות להודות למועצת הפיס לתרבות ואמנות ולקרן מבואות ושירז גרינבאום על התמיכה הנדיבה שאיפשרה את הוצאת הגיליון לאור.

תודה לכותבים.ות שתרמו מאמרים לגיליון, לאמנים.ות שתרמו דימויים, ולכל מי שהיה חלק מהצלחת הגיליון:

הוועד המנהל של איגוד האוצרות.ים: אלעד ירון, לאה אביר, גליה בר אור, קרן ויסהוז, עוז זלוף, אבי לובין, חנין עאבד, צאלה קוטלר הדרי.

ועדת התוכן של איגוד האוצרות.ים: דריה אלופי, שחר בן-נון, בר ירושלמי.

ד״ר שאול סתר והתכנית לתואר שני במדיניות ותיאוריה של האמנויות, בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב

המחלקה לזכויות יוצרים במוזיאון תל אביב.

ולכל מי שתרמו מזמנם, מרצם ותובנותיהם לגיליון.


 

לכל שאלה יש לפנות אלינו בכתובת: hashoket23@gmail.com


Comments


bottom of page