top of page
  • eladyaron7

מכתב מחברי ההתאגדויות בעקבות רמת גן

מכתב זה נשלח אתמול על ידי חברי ההתאגדויות המקצועיות של עולם האמנות בישראל במשותף בעקבות המקרה החמור ברמת גן. יעדו: הדרג הפוליטי. אנו מקווים שהקונצנזוס הרחב - שאולי לא היה כדוגמתו קודם בזירה שלנו - יאיר נורה אדומה ויוביל לשינוי הכל כך נחוץ בשטח.

18 בינואר 2022

לכבוד מר נפתלי בנט, ראש הממשלה מר יאיר לפיד, שר החוץ וראש הממשלה החליפי ח"כ מיקי לוי, יו"ר הכנסת מר חילי טרופר, שר התרבות והספורט ח"כ גבי לסקי, יו"ר השדולה למען חיזוק התרבות הישראלית ח"כ שרן השכל, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ד"ר יגאל בן שלום, ראש מועצת המוזיאונים גב' איריס רונלי ריקליס, מנכ"לית פורום מוסדות תרבות ואמנות

שלום רב, קריאה דחופה מטעם ההתאגדויות המקצועיות של עולם האמנות בעקבות סגירת מוזיאון רמת גן

1. אנו, חברי ההתאגדויות המקצועיות של עולם האמנות בישראל – קואליציית מנהלות ומנהלי מוסדות האמנות (כ-40 מוזיאונים וגלריות), איגוד המוזיאונים ואיקו"ם ישראל, איגוד האוצרות והאוצרים, 46 אמנים ואמניות שהציגו בתערוכה "המוסד" והעמותה לחקר אמנות, נשים ומגדר – חברנו יחד בעקבות פעולת הצנזורה שהתרחשה במוזיאון רמת גן והובילה לשרשרת אירועים חסרת תקדים, המסכנת את העצמאות של מוסדות האמנות ואת חופש הביטוי בישראל.

2. אנו, אנשי ונשות המקצוע, רואים בחומרה ובחשש את השלכותיו של המקרה, שהוביל להסרת עבודותיהם של האמנים/ות המשתתפים/ות; לסגירה מיידית של התערוכה; להתפטרות האוצרת; ולסגירת שעריו של המוזיאון שזה עתה נפתח בהשקעה אדירה, לאחר שנים ארוכות בהן היה סגור לשיפוצים.

3. היחסים בין מוסדות אמנות לבין גורמים עירוניים בישראל מבוסס על איזון עדין. אנו מתריעים בפני התדרדרות חריפה במרקם היחסים ובפני האפקט המצנן של מקרה זה, שמוביל כבר כעת לצנזורה עצמית כאשר ראשי עיריות מורים למנהלי מוסדות ולאנשי המקצוע הפועלים בתחומם שלא להגיב ציבורית לאירוע.

4. נציין, כי למקרה חמור זה הגיבו גם שני המוזיאונים הגדולים בישראל, לצד עשרות מוסדות האמנות הפזורים בארץ, מקטן ועד גדול. ממוזיאון ישראל נמסר: "ההחלטה אילו יצירות מוצגות במוזיאון ישראל נתונה לשיקול דעתם הבלעדי של אוצרי המוזיאון לדורותיהם הפועלים על פי אמות המידה הנהוגות במוזיאונים הגדולים והחשובים בעולם". לשון תגובת מוזיאון ת"א: "פתיחתו המחודשת של מוזיאון רמת גן היא רגע חשוב וחגיגי לתרבות בישראל: הצטרפות של מוסד ציבורי למחויבות לאמנות ישראלית – להצגתה, לטיפוח היוצרות והיוצרים ולביסוס הקשר עם הקהל. מצער שרגע משמעותי זה היה כרוך במעשה קיצוני של הסרת יצירה מתצוגה. פניה לקהלים מגוונים מחייבת אחריות ורגישות ציבורית – נושא טעון המעסיק מוזיאונים בארץ ובעולם. בין דיון מקצועי וציבורי לבין התערבות של גורם פוליטי בהכתבת פעולה, פעורה תהום. מבחינתנו – כאזרחים, כהנהלה וכצוות העובדים של מוזיאון תל אביב לאמנות – במעשה זה נחצה קו".

5. גודל השעה מחייב אותנו לפעול. ובמיוחד כעת, לנוכח העובדה שעיריית רמת גן מבקשת להמשיך ולהתנהל כרגיל ופונה לנציגי קהילה האמנות בבקשה לחשוב עמם יחד על עתידו של המוזיאון, כל זאת רגע אחרי שזכויותיה של קהילה זו נדרסו על ידה בבוטות.

6. עמדתנו החד משמעית היא כי בעקבות אירוע זה ובמצב אליו הובילה עיריית רמת גן, מוזיאון רמת גן אינו מהווה בימים אלה מוסד אמנות תקין, כזה המנוהל על ידי גורמים מקצועיים ובסטנדרטים ראויים.

7. היות שכך, אנו קוראים למשרד התרבות שלא לחדש את ההכרה במוזיאון כל עוד לא יבוצע בו הליך תיקון מהותי, הכולל: (א) הסדרה של הרכב הוועד המנהל של המוזיאון באופן בלתי מוטה מטעמו של ראש העירייה, וכך שיכלול ייצוג ראוי של נשות ואנשי מקצוע בעלי זיקה לתחום האמנות והתרבות: שליש מנציגיו במינוי של הגוף המוניציפלי (ככל שרלוונטי למוסד), שליש במינוי של משרד התרבות ושליש במינוי של מועצת המוזיאונים או כל גוף רלוונטי מקצועי אחר בתחום האמנות; (ב) הצהרה כי הוועד המנהל של המוזיאון יפעל מעתה באופן עצמאי ובלתי תלוי בגורמי חוץ, כמתחייב מחוק המוזיאונים, וכן כי יאפשר לצוות האוצרותי לפעול בעצמאות ותוך שיקול דעת מקצועי; (ג) מינוי מיידי של מנכ"ל/ית קבוע/ה, בעל/ת סמכויות ניהול מלאות ובלתי תלויות.

8. במצב הקיים וכל עוד לא יוסדרו התיקונים שלעיל, אנו קוראים קריאה ברורה לכל אנשי ונשות המקצוע בתחומי האמנות הפלסטית – אוצרים/ות, אמנים/ות, אספנים/ות ומשאילים/ות, יועצים ואנשי תוכן בכל התחומים הרלוונטיים – שלא לשתף פעולה עם המוזיאון בשום ערוץ יצירתי או מקצועי.

9. אנו קוראים לנבחרי/ות הציבור שלא לעבור לסדר היום, להידרש לאירוע ולעמוד באופן פומבי לצד עולם האמנות והתרבות בשעה זו.

על החתום: קואליציית מוסדות האמנות בישראל איגוד המוזיאונים ואיקו"ם ישראל איגוד האוצרות והאוצרים 46 אמנים ואמניות שהציגו בתערוכה "המוסד" העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר

bottom of page