top of page
  • eladyaron7

סולידריות - מכתב האמנים

השבוע חזינו בסולידריות יוצאת דופן בין מוסדות אמנות ותרבות ברחבי הארץ, שהתריעה והציבה חזית בפני הפגיעה החמורה שרצף פעולות הצנזורה האחרונות במוזיאון רמת גן ובעיריית רמת גן גרמו לעולם האמנות והתרבות. אבל מוזיאון רמת גן בוחר להמשיך "עסקים כרגיל". עמדת איגוד האוצרות והאוצרים היא כי אין דרך לקיים תצוגת אמנות במוסד שבו מתקיימת התערבות בוטה מצד גורם לא מקצועי בפעולה אוצרותית ואמנותית. אמניות ואמנים רבים פנו ישירות לצוות המקצועי בדרישה להסיר את עבודתן מהתצוגה. נכון לעתה, פנייותיהן.ם לא נענו. הצוות המקצועי שהסיר את עבודתו של דוד ריב טרם הסיר את יצירותיהן של אמניות ואמנים אחרים שאינם מעוניינים עוד בהצגתן בין כותלי המוזיאון. כמעט מיותר לציין, אבל הפרקטיקה והאתיקה האוצרותית של אמנות עכשווית מבוססת על דיאלוג עם אמניות ואמנים, ואינה מאפשרת להציג את עבודותיהם ללא הסכמתן. איגוד האוצרות והאוצרים מחזק את ידי האמניות והאמנים וצוותי המוזיאונים העירוניים והאחרים, הנתונים למרותם של צנזורים מטעם עצמם. לקולגות שלנו אנו קוראות שלא להירתע, ובמקום זאת לפעול בסולידריות ובנחישות כדי לשמר את העצמאות והחירות של האמנות והאוצרות! למוזיאון רמת גן - אנו קוראים לממש את תפקידו כמוסד ציבורי שהוא חלק מקהילת התרבות והאמנות, שנמצאת בעיצומו של מאבק: 1. להתייחס בפעולותיו ובהודעותיו הרשמיות לאופן שבו מטופלת מקצועית הדרישה של אמנים ואמניות להסיר עבודותיהם מהתערוכה. 2. להודיע כיצד בדעתם להתייחס לאירוע הצנזורה החמור שקרה בשטחם ובשיתוף פעולה עמם, לרבות הצעתו של השופט בפסק הדין לנסות לכנס את הפורום הנכון שיידע למצוא הסדר חדש. האיגוד יוציא מחר מכתבים בנושא למשרד התרבות ולהנהלת מוזיאון רמת גן. נאחל עם תחילת שנה חדשה התחלה חדשה למוזאון רמת גן המחודש: שיתוף פעולה פורה ומשמעותי עם עולם האמנות ושוחרי התרבות בארץ ובעולם.


מצורף נוסח מכתב האמנים למוזיאון רמת גן מ 1.1.2022:


לכבוד: עו״ד רועי ברזילי יו״ר הנהלת מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית

העתק: גב׳ סבטלנה ריינגולד, אוצרת ראשית, מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית

מאת: אמניות ואמנים המשתתפים בתערוכה ״המוסד״

שלום רב,

עקבנו בדריכות ובצער אחר השתלשלות האירועים בתערוכה ״המוסד״, שאצרה סבטלנה ריינגולד במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית. אנו האמניות והאמנים מציגים בתערוכה והשאלנו את עבודותינו למוזיאון ברצון ובברכה על פתיחתו המחודשת, בתקווה כי מוסד מושקע זה ישמש עוגן תרבותי חשוב במפת האמנות בישראל. בעצם השתתפותנו בתערוכה סמכנו את ידינו ועל שיקוליהם המקצועיים-אמנותיים של האוצרת וצוותה, המשקפים את חופש היצירה והביטוי.

ימים בודדים אחרי הפתיחה החגיגית והמרגשת נדהמנו לגלות כי שיקולים זרים בלתי מקצועיים חדרו למוזיאון. בהנחיית ראש עיריית רמת גן, מר כרמל שאמה הכהן, ובאישור אחר כך של הוועד המנהל – הורד מן התערוכה הציור ״ירושלים״ מאת הצייר דוד ריב. משכך, נפגע קשות חופש הביטוי והיצירה ונפגמה מן היסוד התערוכה כפי שאצרה אותה הגב׳ סבטלנה ריינגולד לאחר תהליך מחקרי ממושך, וסביבת העבודה שלנו כאמנים הפכה ללא בטוחה ומאוימת.

תערוכה ומוזיאון לאמנות הם זירה למפגש ורב שיח, גם אם זה לעיתים נוקב ומעורר מחלוקת. ברוח זאת שמחנו על המלצת השופט להגיע לפשרה שתאפשר את הצגת העבודה בתיווך ראוי ורגיש לקהל. צר לנו כי צעד זה לא אומץ ע״י ראש העירייה והוועד המנהל. חוסנו ועצמאותו של המוזיאון משקפים את חוסנה של החברה והתרבות שלנו.

אנחנו, ועמנו רשימה ארוכה של אמנים, מוזיאונים, גלריות, מוסדות אמנות, איגוד האוצרים, איגוד האמנים הפלסטיים, מצטערים על כך שהתערבות פוליטית הסבה נזק למוזיאון המחודש ולמעמדו המקצועי בארץ ובעולם. בשם חופש הביטוי ויושרתנו המקצועית אנו דורשות.ים את הסרת עבודותינו מהתערוכה לאלתר. אנחנו נברך על פשרה מוסכמת שתאפשר את החזרת ציורו של דוד ריב ושל עבודותינו, החתומות.ים מטה לתערוכה.

על החתום (א"ב משפחה(:

.1ראידה אדון

.2דב אור נר

.3כרמית בלומנזון

.4זהר אלעזר

.5רויטל בן אשר פרץ

.6ארנון בן דוד

.7הדר גד

.8דוריאן גוטליב

.9נועה גור

.10מירו )מאיר( גל

.11אפרת גל נור

.12מירב הימן

.13אסף הינדן

.14אלא היתם

.15אליעזר זוננשיין

.16ליאור זלמנסון

.17יובל יאירי

.18מארק יאשאייב

.19עודד ידעיה

.20דנה יהלומי

.21פיליפ כהן )אספן, משאיל(

.22עפרי כנעני

.23אילת כרמי

.24ענבל מארי כהן

.25קטורה מנור

.26כרם נאטור

.27משה ניניו

.28קבוצת סלה-מנקה

.29אילנה סלמה אורתר

.30הדס עפרת

.31אבנר פינצ'ובר

.32נעמה צבר

.33תמיר צדוק

.34זויה צ'רקסקי

.35לימור צרור

.36ברק רביץ

.37ברק רובין

.38יאנה רוטנר

.39דוד ריב

.40אלדד רפאלי

.41רונן שהרבני

.42מיכל שמיר

.43בל שפיר

bottom of page